Dzisiejszy wpis stanowi odpowiedź na prośbę Czytelniczki o opracowanie związane z art. 91 ust. 2a ustawy Prawo zamówień publicznych. Jak wszystkim wiadomo jest to przepis dotyczący zasad ustalania wysokości (wagi) kryterium ceny dla pewnej grupy zamawiających.
Załączona ściąga zawiera analizę art. 91 ust. 2a pzp, w tym opis czynności jakie w mojej ocenie powinny być przeprowadzone, jeżeli zamawiający zamierza nadać kryterium ceny wagę przekraczającą 60%. Niestety ustawa Prawo zamówień publicznych takie same zasady przewiduje zarówno dla wagi 61% jak i dla wagi 100% dla kryterium ceny. Oznacza to, że wskazana w tym przepisie grupa zamawiających, bez względu na rodzaj zamówienia i zakres zwiększenia kryterium ceny, zobowiązana jest do przeprowadzania konkretnych czynności w ramach opisu przedmiotu zamówienia. Jest on kluczowy dla oceny dopuszczalności zwiększenia wagi dla kryterium ceny powyżej 60%.
Na chwilę obecną brak jest stanowiska Urzędu Zamówień Publicznych, orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej oraz wyników kontroli, które wskazywałyby sposób wykonania obowiązków z art. 91 ust. 2a pzp oraz zakres jego zastosowania. Dlatego też analiza zawarta w załączonej ściądze stanowi interpretację dokonaną prawie wyłącznie na podstawie obowiązujących przepisów prawa. Stanowi też próbę stworzenia podpowiedzi, w jaki sposób dokonać czynności zabezpieczających zamawiającego przed zarzutem naruszenia art. 91 ust. 2a ustawy Prawo zamówień publicznych. Z uwagi na charakter tego przepisu opracowanie jest ogólne, a więc takie aby mogło zostać zastosowane do różnych rodzajów zamówienia. Szczegółowy sposób rozwiązania mógłby powstać w przypadku analizy dokonanej dla jednego, konkretnego przedmiotu zamówienia.
Przepis zawarty w art. 91 ust. 2a pzp jest dla zamawiających objętych obowiązkiem jego stosowania, dość problematyczny. Wynika to z różnorodności przedmiotów zamówień, dla których czasami opracowany przedmiot zamówienia w zasadzie pozwala zabezpieczyć interesy zamawiającego co do oczekiwanej jakości przedmiotu zamówienia. Niejednokrotnie zaś stworzenie wystarczającego opisu dla zastosowania kryterium ceny powyżej 60% jest praktycznie niemożliwe. Ściąga ma pomóc ocenić możliwości zwiększenia wagi kryterium ceny powyżej 60% dla danego przedmiotu zamówienia oraz wskazać taki schemat czynności, który pozwoli zminimalizować ryzyko postawienia wobec zamawiającego zarzutu naruszenia art. 91 ust. 2a pzp.
Przydatnej lektury!